Про порядок перевірки суб’єктів господарювання
Шановні споживачі! Повідомляємо, що відповідно до законодавства України правом здійснювати в установленому порядку перевірки у суб’єктів господарювання на додержання ними правил торгівлі і надання послуг, обов’язкових вимог щодо якості і безпеки продукції та вживати відповідні заходи у разі виявлення порушення прав споживачів наділена виключно Держпродспоживслужба України та її територіальні органи.
Територіальним органом у Запорізькій області є Головне Управління Держпродспоживслужби у Запорізькій області.
Перевірки здійснюються на підставі письмових звернень громадян, оформлених згідно із вимогами Закону України «Про звернення громадян».
Листи-звернення направляються на адресу Головного Управління Держпродспоживслужби у Запорізькій області - 69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 105 а.
У разі необхідності Ви можете отримати консультацію з актуальних питань захисту прав споживачів у відділі економічного розвитку та інвестицій Чернігівської селищної ради за телефоном 9-13-80, а також звернутися з заявою до комісії з питань захисту прав споживачів при виконавчому комітеті Чернігівської селищної ради (смт Чернігівка, вул. Українська, 57, каб. № 10)
Право споживача на належну якість продукції
Продавець (виробник, виконавець) зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію. Продавець (виробник, виконавець) на вимогу споживача зобов'язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції. Вимоги до продукції щодо її безпеки для життя, здоров'я і майна споживачів, а також навколишнього природного середовища встановлюються нормативно-правовими актами, в тому числі технічними регламентами. Забороняється введення в обіг фальсифікованої продукції! Виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби, передбаченого нормативним документом або встановленого ним за домовленістю із споживачем, а в разі відсутності такого строку - протягом десяти років. Виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити технічне обслуговування та гарантійний ремонт продукції, а також її випуск і поставку для підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт, у необхідному обсязі та асортименті запасних частин протягом усього строку її виробництва, а після зняття з виробництва - протягом строку служби, в разі відсутності такого строку - протягом десяти років. Перелік груп технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, встановлюється Кабінетом Міністрів України (див. постанову Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 231 «Про затвердження переліку груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій»).
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же або на аналогічний, з числа наявних.
Тобто підставою для задоволення вимоги про обмін товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), є наявність в цьому товарі істотних недоліків.
У Законі України «Про захист прав споживачів» визначено поняття «істотний недолік». Істотний недолік – недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
У разі, коли під час гарантійного строку, необхідно визначити причини втрати якості продукції, покупець має право звернутися до продавця з письмовим зверненням щодо організації проведення експертизи для визначення причини втрати якості продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
Як діяти, якщо ціна на ціннику і в чеку не співпадає?
Якщо під час розрахунку споживач встановить невідповідність ціни товару, необхідно звернутися до керівництва магазину з вимогою зробити відповідний перерахунок.
Ви маєте право купити товар за тією ціною, яка зазначається на ціннику.
Коли Ви купуєте щось у магазині, між вами укладається договір купівлі-продажу. Тож ціна є умовою договору, яка Вам відома і на яку Ви погоджуєтесь. Якщо ж ця ціна відрізняється від ціни в чеку – Вам мають компенсувати різницю в ціні або повинні повернути сплачені кошти.
Як діяти:
- Сфотографуйте цінник та/або залучіть свідків та кличте адміністратора. Вимагайте зафіксувати різницю в цінах. Не приймайте аргумент «Ціни змінили зранку, ще не встигли замінити цінники». Це взагалі не проблема покупця.
- Додатково можете написати скаргу до адміністрації магазину та до Держпродспоживслужби України.
Відповідно до ст.633 Цивільного кодексу України між роздрібною мережею та споживачем украдається договір, в якому ціна встановлюється продавцем шляхом її оприлюднення та акцептується покупцем. Відповідно до ст.691 Цивільного кодексу України Покупець зобов'язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу.
Отже, магазин зобов'язаний продати товар за ціною, встановленою на ціннику або повернути грошові кошти.