«Особливості державної реєстрації права державної або комунальної власності, на завершені будівництвом об’єкти нерухомого майна, право власності на які не зареєстровано до 1 січня 2013 року»
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон) визначає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Особливість реалізації права державної власності полягає у тому, що від імені та в інтересах держави право власності здійснюють відповідні органи державної влади. Водночас, управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальні громади та утворені ними органи місцевого самоврядування.
Зміст процесу державної реєстрації визначений положеннями Закону та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженим постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 (далі - Порядок).
Стаття 27 Закону передбачає основний перелік підстав для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва. Поряд з цим, пункт 44 Порядку врегульовує питання державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво яких завершено але право власності на які не зареєстровано до 1 січня 2013 року, а саме за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об’єкт.
Так, у випадку визначеному вище, Порядок визначає необхідними для державної реєстрації:
1. Для права державної власності:
- технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна;
- витяг з Єдиного реєстру об’єктів державної власності щодо такого об’єкта.
2. Для права комунальної власності:
- технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна;
- документ, що підтверджує факт перебування об’єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування;
- документ, що підтверджує факт відсутності перебування об’єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням.
Слід зазначити, що зазначена процедура державної реєстрації комунальної власності не розповсюджується на порядок взяття на облік безхазяйного нерухомого майна та державної реєстрації права власності в порядку визнання спадщини відумерлою.
Щодо деяких особливостей отримання Витягу з Єдиного реєстру об'єктів державної власності (далі - Реєстр), слід зазначити, що Реєстр є автоматизованою системою збирання, обліку, накопичення, оброблення, захисту та надання інформації про нерухоме майно, у тому числі передане в оренду, лізинг, концесію або заставу державних підприємств, їх об'єднань, установ та організацій (далі - підприємства), а також корпоративні права держави та державне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації (далі - балансоутримувачі). Розпорядником Реєстру є Фонд державного майна України (далі - Розпорядник). Користувачами Реєстру є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни (далі - користувачі). Так, надання інформації з Реєстру є безоплатним для всіх користувачів у межах їх повноважень, визначених чинним законодавством.
Однак, згідно з Порядком та умовами користування Єдиним реєстром об'єктів державної власності, затвердженими наказом Фонду державного майна України від 23.03.2005 № 622, Витяг по окремому об’єкту надається лише:
- суб’єкту, який здійснює функції з управління об’єктом державної власності (далі - суб’єкт управління);
- юридичній особі, на балансі якої перебуває об’єкт державної власності;
- органам державної влади, їх посадовим особам у разі, якщо запит зроблено у зв’язку із виконанням ними повноважень, передбачених чинним законодавством.
Додатково повідомляємо, що Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що для територіальних громад, до Державного реєстру прав, вносяться відомості про право власності та суб’єктів такого права, а саме повне найменування територіальної громади села, селища, міста, повне найменування органу місцевого самоврядування та ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ. У разі проведення державної реєстрації права державної власності до Державного реєстру прав має бути внесено, серед іншого, повне найменування органу державної влади, що здійснює управління (розпоряджання) нерухомим майном та ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ.
Статтю підготовлено відділом взаємодії з суб’єктами державної реєстрації та підвищення кваліфікації державних реєстраторів Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області